ddansk_4klasse_faellesbog_kap5_detmindermigom_final

 

I dette kapitel vil vi gerne vise eleverne, hvordan litteratur kan hænge sammen, at ny litteratur kan være inspireret af ældre litteratur på flere måder, og at tekster kan henvise til hinanden med tydelige referencer. Forfattere og andre kunstnere bruger denne intertekstualitet som et virkemiddel. Når eleverne får øje på, hvordan tekster kan gå i dialog med hinanden, kan det være med til at give en større læseoplevelse, men det kan også inspirere eleverne til selv at referere til kendte tekster, når de skal producere en tekst.

I kapitlet møder eleverne tekster, der har referencer til gamle folkeeventyr og til et H.C. Andersen-eventyr. De læser et moderne ”Klods Hans-eventyr”, og de bliver lukket ind i historien om Hans og Grete, og i en moderne eventyrform er de med i kampen om det gode og onde, de sande værdier. Det gælder her om at kende sine klassikere. Og det er de samme referencer, eleverne læner sig op ad, når de spiller rollespil eller computerspil. Men også i malerkunsten møder de intertekstualiteten.