ddansk_4klasse_faellesbog_kap4_stoftileftertanke_final

Kapitlet Stof til eftertanke sætter fokus på lyrik og bygger videre på elevernes viden og oplevelser med lyrikgenren fra d’dansk 4. klasse. Med poesi i undervisningen forsøger vi at skærpe elevernes sans for lyrik. Lyrikgenren er den genre, hvor selve sproget står i fokus, og i det ofte meget fortættede og gennemarbejdede sprog er de sproglige virkemidler meget synlige. Et af målene er at lade eleverne opleve sproget som en kilde til undren, udfordring og oplevelse. De kan blive bevidste om, hvordan vi med få, velvalgte og præcise ord kan skabe stemning og danne indre billeder. At arbejde med sprogets poetiske funktion appellerer også til elevernes følelser, forstand og fantasi. Lyrikgenren inspirerer til at lege og eksperimentere med sproget, hvilket er en tilgang til større sproglig kompetence.

I den lyriske genre møder eleverne et sprog, der er meget anderledes end det, de kender fra den episke genre. Det fortættede sprog er tydeligt for både øje og øre. Der er korte brudte linjer, form og indhold kan spille sammen, sproget er billedligt og både konkret og sanseligt. Det appellerer til at danne billeder og associationer.

I kan arbejde mere med digte i portalen. Læs mere om forløbet her.